Projekt na być skierowany do uczniów i nauczycieli szkół podstawowych. Tylko edukacja najmłodszych pokoleń jest szansą zmiany sposobu traktowania przyrody przez człowieka, nie tyko jako źródła surowców ale jako złożonego mechanizmu, którego elementem jest sam człowiek.
Określenie potrzeb i problemów
Zanik bioróżnorodności obszarów wiejskich, niedostateczna wiedza o funkcjach zadrzewień śródpolnych wśród mieszkańców, a także problemy w rozpoznawaniu podstawowych gatunków rośli i zwierząt stanowią poważną barierę dla zrozumienia istoty zrównoważonego rozwoju. Krótkowzroczne działania nastawione na szybki rezultat, najczęściej pomijają aspekty związane z ochrona środowiska. W efekcie czego zachodzi proces degradacji środowiska (zanik gatunków, wzrost zanieczyszczenia środowiska itp.). Konsekwencją tych procesów jest pogorszenie warunków życia ludzi, którzy narażeni są na oddziaływanie szeregu czynników stresogennych.
Projekt na być skierowany do uczniów i nauczycieli szkół podstawowych. Tylko edukacja najmłodszych pokoleń jest szansą zmiany sposobu traktowania przyrody przez człowieka, nie tyko jako źródła surowców ale jako złożonego mechanizmu, którego elementem jest sam człowiek.
Zdefiniowanie celu lub celów działania
Zwiększenie wiedzy o roli zadrzewień śródpolnych, propagowanie oraz kształtowanie postaw proekologicznych wśród najmłodszych, propagowanie sadzenia drzew i zajęć w terenie. Liczba osób biorących udział w projekcie – 30. Liczba uczestników biorących udział w sadzeniu drzew – 10.
Określenie działań i czasu (harmonogram projektu)
Wszystkie zadania zostaną przeprowadzone jednego dnia, po wcześniejszej konsultacji terminu z nauczycielem. Sadzenie drzew powinno odbyć się w terminie wczesnowiosennym.
Zadanie |
Okres realizacji |
Krótka charakterystyka |
UWAGI |
Warsztat dla uczniów |
marzec – kwiecień 2011 |
Warsztaty przeprowadzone w Szkole Podstawowej w Radwanicach dla uczniów klas I - IV, czas trwania: 1 godzina, miejsce realizacji: klasa lekcyjna. Omówienie funkcji zadrzewień śródpolnych, zabawy i konkurs dla uczniów. Charakterystyka podstawowych gatunków rośli i zwierząt. |
|
Zajęcia terenowe |
marzec – kwiecień 2011 |
Zajęcia terenowe prowadzone w okolicach szkoły, wspólne szadzenie drzew na jednej z wybranych wcześniej alei. |
|
Określenie budżetu projektu
Nazwa zadania |
Jednostka miary |
Kwota ogółem |
Wkład własny (materiały, usługi)* |
UWAGI |
Warsztaty dla uczniów teoretyczne |
1 godzin x 50zł |
50 zł |
Dojazd, przygotowanie prezentacji i materiałów warsztatowych. |
|
Zajęcia w terenie |
5 godziny x 50zł |
250 zł |
Dojazd, nadzór i wykonanie części nasadzeń, transport materiałów niezbędnych do nasadzeń. |
|
Zakup materiałów warsztatowych |
5 x 20zł |
100 zł |
Zakup podręczników do oznaczania rośli i zwierząt, toreb, długopisów, ołówków. |
|
Zakup materiałów warsztatowych |
1 kpl. (sadzonka, palik, wiązanie) – 20zł |
800 zł |
Zakup materiału nasadzeniowego (paliki, sadzonki drzew, wiązania) |
|
Określenie rezultatów
Rezultatem działania będzie wzrost świadomości ekologicznej młodzieży biorącej udział w projekcie (30 –stu uczniów), a także wzrost bioróżnorodności w otoczeniu szkoły (budynki graniczą z obszarami rolnymi). Uczestnicy projektu posiądą umiejętność rozpoznawania podstawowych gatunków roślin i zwierząt, a także zasad sadzenia drzew. Rezultatem długofalowym będzie zwiększenie ilości drzew w krajobrazie, w tym starych odmian drzew owocowych. Wzrost poczucia tożsamości uczniów z okolicą.